27 January 2011

چقدر احتمال دارد مذهب درستی داشته باشیم؟

دیشب قبل از خواب داشتم به این فکر میکردم که اگه همه دلایل و بحثهای پیچیده در مورد مذهب رو کنار بذاریم و اعتقادات مذهبی خودمون رو فقط یکی از هزاران اعتقاد مذهبی موجود بدونیم, احتمال اینکه درست فکر کنیم چقدر میشه. (ملت موقع خواب به چی فکر میکنند, ما به چی فکر میکنیم!)
 دیگه اون لحظه های آخر قبل از خواب بود که به نظرم ارزش دهی کیلویی به همه اعتقادات غیرمنطقی اومد, چون خیلی از این اعتقادات در واقع از یک ایده اصلی منشعب شدند.
امروز به ذهنم رسید اگه واقعا اینطور بیطرفانه به قضیه نگاه کنیم احتمال درست بودن برخی از مذاهب به شدت کم میشه. شکل زیر ایده کلی این نگاه رو نشون میده. (اگه نمیتونید تصویر رو ببینید احتمالا به این دلیله که فیلتر شده. از اینجا هم میتونید این عکس رو دانلود کنید.)



چند نکته:

  • اینجا تنها دیدگاهها و اعتقادات اصلی (و تنها اونهایی که به مذهب رایج در کشور ما منتهی میشند) نشون داده شده اند. اگه بخوایم این شکل رو با تمام اعتقادات موجود در دنیا کامل کنیم این تصویر به طور عجیبی بزرگ خواهد شد.
  • همین عدم درج همه دیدگاهها باعث شده که به طور کلی احتمالات خیلی خوشبینانه باشند. مثلا در ردیفی که ادیان یکتاپرستی نوشته شدند میشه دهها دین کوچک و بزرگ دیگه رو وارد کرد که این موضوع باعث کمتر شدن احتمال هر گزینه در این ردیف و تمام ردیفهای پایینتر میشه.
  • دسته بندی ادیان به این صورت مشکلاتی داره. مثلا در مورد اینکه هندوئیزم و بودائیزم (به عنوان روشهایی برای زندگی و نه به عنوان دین) و یهودیت (به عنوان دینی که در یکتاپرستی اون تردید وجود داره) جای مناسبی در این شکل ندارند میشه بحث کرد.
  • یکی از پیش فرضهای این نگاه اینه که یکی (و تنها یکی) از اعتقادات مذهبی موجود در جهان درست باشه.
  • این مطلب قرار نیست چیزی رو ثابت کنه. فقط دوست داشتم ایده ای که به ذهنم رسید رو به نوعی بیان کنم. احتمالا هر کدام از خوانندگان این مطلب بنا بر اعتقادات خودشون دوست دارند تغییری در  این شکل وارد بشه. به نظر من این حالت حالتی بیطرفانه (و نه اجبارا دقیق) از احتمال دهی هستش. اگه به نظرتون میشه این شکل رو به طور بیطرفانه تری در نظر گرفت لطفا نظرتون رو بگید.

13 comments:

سارا said...

تصویر رو ندیدم که اظهار نظر کنم.

نمید ونستم یهودیت دینیه که در یکتاپرستی اون تردید وجود داره.

جوکر said...

سلام
حامد وبلاگ ت خیلی سنگین شده
بیچاره میکنه تا بیاد بالا یا یه اسکرول کوچیک بکنه
تم ش رو عوض کن لطفاً

Transl8or said...

سارا در ویکیپدیای فارسی بخش "یکتاپرستی در یهودیت" در مطلب مربوط به "یکتاپرستی" رو بخون

بهار said...

تعدد مذهب به تنهایی دلیلی بر نادرستی مذاهب هست
یک شب قبل از خواب به علت پیدایش مذهب فکر کنید !

سارا said...

این پست رو دو بار خوندم و تصویر رو هم دیدم. حرف اضافه تری برای نوشته ات ندارم. ولی اندیشه های آخر یکی از شبهای من رو هم بخون:
چرا میگن اسلام و شیعه رو آزادانه و با تعقل انتخاب کنید نه صرفا چون پدر و مادرتون اینگونه بوده اند. ولی چرا همون موقع اضافه می کنند راجع به خدا خیلی خیلی فکر نکنید و دنبال تجسم و خیلی چیزهای دیگه اش نباشید و فقط مطمئن باشید که خدا هست و این دنیای منظم و هدفدار، بیانگر وجودشه. چرا توی معارف اسلامی دانشگاه، از اول تا آخر ترم داشتیم اثبات می کردیم که خدا، واجب الوجوده. نه ممکن الوجود. و چرا میگن ما در زندگی و سرنوشتمون اختیار داریم. اما خدا هم از قبل، سرنوشت ما رو نوشته. و دعا یا صدقه میتونه این سرنوشت رو تغییر بده. و با وجود اختیار، نمی تونیم مصلحت و خواست خدا رو تغییر بدهیم و میگیم خدا خواست و نباید باهاش جنگید و باید خواسته او رو پذیرفت.
× راستی من دلم نمی خواست دو تا خدا داشته باشیم. چون همونطور که مردها نمیتونند بین دو تا همسر، عدالت عاطفی برقرار کنند، منم نمیتونستم هر دو تا خدا رو یک اندازه دوست داشته باشم.

در ضمن، درباره اینکه چقدر احتمال داره مذهبم درست باشه، فقط میتونم بگم از اول به من گفته اند یه خدا هست و منم با اون مانوس شده ام و تقصیر خودمه که هیچوقت نرفتم با دلایل فلسفی و عقلانی و فلان و فلان، کشفش کنم و مطمئن بشم.

ehasn said...

hello i am ehsan and i live in tehran i saw your blog and i like the content that was inside there.
i ll be happy if you come and see my page and leave comment for me.
im waiting for you.

setarvan said...

didn't know how intrested you are in feasibility!
how possible is that you are not dreaming now?

Setarvan said...

up to here
50% to 50%
you and I are draw!

سترون said...

نــــوروزت پـــیروز
سال پربرکتی برات آرزو میکنم رفیق
امیدوارم ده سال بعد از این، هر سه تامون وضعیت باثبات تر و بهتری از الان داشته باشیم و چیزایی که تو فکرمون هستش و انجام داده باشیم.

Unknown said...

يك نكته هست كه بايد در نظر داشته باشيد .از نظر محاسبات رياضي اگر بخواهيم بررسي كنيم ،عرض شما درسته .
اما مي دونيد كه تعداد افرادي كه به هر يك از مذاهب مطرح شده ،معتقدند چه قدره ؟آيا شما در صحت يك مذهب به تعداد معتقدين به اون توجه نمي كنيد ؟و درستي مذهبي مثل شيعه رو با اين همه انسان معتقد به اون در كنار كمونيسم قرار مي ديد ؟البته بگذريم كه اصلا با اين جور تحليلها نمي شه درستي يك تفكر رو تاييد كرد و فقط با تفكر و بررسي مفاهيم و اصول اون تفكره كه مي شه اونو تاييد يا رد كرد .بنا براين بهتره شبها به اين چيزا فكر نكنيد .

Transl8or said...

فکر نمیکنم درستی یک مذهب هیچ ارتباطی با تعداد پیروانش داشته باشه. اگر بخوایم به این صورت به مسئله نگاه کنیم تمام شیعیان باید کاتولیک, هندو و یا سنی بشند. چون هر سه این مذاهب پیروانش بیشتر از تشیع هستش

مرتضی said...

احتمال اینکه از بين ميليونها اسپرم بابای من دقیقا اسپرم من به تخمك هاي مامانم برسه وتبديل به جنين بشه چقدر بوده؟ یک چند میلیونیم درصد ولی رسیده که من الان دارم کامنت میزارم.
فقط احتمال صفر درصد دلیل بر عدم حقانیت یک مذهب است و هر احتمال دیگه ای نمیتونه دلیل حق بودن یا ناحق بودن یک مذهب باشه.
بهترین جمله رو به نظر من محسن گفته که فقط با بررسی و تفکر بر روی مفاهیم و اصول یک مذهب میشه به درستی یا نادرستیش پی برد (البته نه فقط).

Anonymous said...

زرتشت دوگانه پرست است. مسیحیت چندین ساخه دارد پرتستان و کاتولیک و داوودیه و خیلی شاخه دیگر. سنی ها هم چندین شاخه دارن. بهائیت که دین نیست. یهودیت هم چند ساخه شده .